5. maaliskuuta 2019

Parempi myöhään kun ei milloinkaan.

Pitkä  pätkää. 
Täällä taas! Long time no see. Omaa saamattomuuttani ja pienen aikapulan takia kirjoitan menneistä parista viikosta vasta nyt. Vaikkakin varmaan useammassa osassa. 
Here we go again!


19.2 Tiistai
Mitään kummallista ja eristyistä ohjelmaa ei tälle tiistaille ollut suunnitteilla, perus "toimisto päivä" siis. Tutustuin omatoimisesti Alavuden kaupungin tapahtumiin ja nähtävyyksiin verkossa. Sain myös sähköpostista ideaa, miten kehitellä joitakin tapahtumia, toki kehitys suunnitelmat tapahtuivat vain päässäni enkä kirjannut niitä sen kummemmin ylös. Suunnittelin iltapäivästä myös tätä blogia paremmin ja tarkemmin, sekä julkaisin ensimmäisen blogitekstini silloin (joka pituudeltaan muistuttaa novellia..ups).


20.2 Keskiviikko
"Aktiivi päivä"
  Keskiviikko aamu alkoi palaverilla, Alavuden viratotalolla. Palaveri koski päiväkotilaisten ulkoiluviikkoa, josta edeltävä palaveri oli ollut maanantaina. Maanantain palaverissa sovimme alustavasti yhdestä laajemmasta ulkoilupäivästä 14.3. mutta tämä suunnitelma kuitenkin muuttui. Alavudella ja lähikunnissa oli järjesteillä jo valmiiksi niin monta talvitapahtumaa, että tällä hankkeella ei viitsitty lähteä kilpailemaan niitä vastaan. Vaihdoimme suunnitelman siis siten, että ulkoilupäivästä tulikin ulkoiluviikko. Viikolle 11 järjestäisimme siis päiväkoteihin kaikenlaisia ulkoilu aktiviteettejä. Mutta ettei ulkoilu jäisi vain päiväkoteihin, suunnittelimme myös kotiin helposti toteutettavia ohjelmia. Väsäsimme sekä kotiin, että päiväkotiin ulkoilupassit, jotka lapset saavat täyttää sitä mukaan kun ohjelmia/rasteja toteuttavat. Sovimme myös, että käymme vetämässä aina joitakin rateja päiväkodeissa, sellaisia päiväkoti vierailuja. Sain suunnitellakseni lumikakkujen/lumiveistosten tekemisen ja koistelun. Luovana ihmisenä olen tietysti innoissani tästä, ja varmasti menen myös mukaan rakentelmaan ja väsäämään lumiveistoksia ja -kakkuja! 


    Valmis ulkoilupassi malli.



 Palaverin jälkeen palasin takaisin työpisteelle. Pidimme ruokatauon jo hivenen aikaisemmin kuin normaalisti, sillä klo.12 alkoi Kulttuurikeskuksen (kulttiksen), eli työpisteemme ohjelma salissa Kesärekry tapahtuma. 
Kesärekrystä lyhyesti: Alavuden ja lähikuntien yritykset, sekä suuremmat että pienemmät tulivat esittelemään millaisia kesätöitä ja tulevaisuuden työpaikkoja heillä olisi mahdollisuus tarjota nuorille ja nuorille aikuisille. Kesärekry on suunnattu 15-25 vuotiaille, mutta paikalla oli myös vanhempaa porukkaa. Rekryn ohessa voitiin pitää myös työhaastatteluja. Kesärekry oli klo.12-14.
Pääsin myös itse osallistumaan Kesärekryyn. Sain olla mukana kuuntelemassa Alavuden kaupungin pisteellä, sekä pääsin myös itse kiertämään ja keräämään tietoa. Rekryssä kävi vierailemassa 9 luokkalaisia sekä Alavuden, että Töysän yläasteelta. Oli mukava päästä tutustumaan paikallisiin yrityksiin tarkemmin, vaikken kauhesti kerennyt kierrelläkään. 

Kesärekryssä oli edustajia muun muassa Alavuden kaupungilta, Veljekset Keskinen Oy, Hotelli Mesikämmeneltä, sekä monilta muilta yrityksiltä.




Kesärekry tapahtuman jälkeen kävimme vielä Anun kanssa tutustumassa Alavuden kaupungintaloon, ja siinä sijaitseviin työpisteisiin. Vaikka kaupungintalo näyttää päällepäin suurelta ja voisi kuvitella siellä työskentelevän monia työntekijöitä, todellisuudessa kaupungintalolla sijaitsee vain noin 25 työntekijän työpisteet. Kaupingintalon yksi osa on jouduttu sulkemaan ja eristämään kokonaan, ja työtiloja on jouduttu siirtämään sisäilma ongelmien takia. Kaupungintalon työntekijöitä on jouduttu sijoittamaan ympäri Alavutta, esimerkiksi juuri näihin tiloihin jossa minäkin työskentelen tällä hetkellä eli kulttuurikeskukseen, tutummin kulttikselle. Täällä kulttiksella työskentelevät nykyisin siis muun muassa vapaa-aikasihteeri Anu (minun työssäoppimisen vastaava ohjaaja), kansalaisopiston rehtori Arto ja liikuntapalvelupäällikkö Leena, sekä muutamia muita.

Kaupungintalo vierailun jälkeen kävimme vielä vierailemassa nuorisotila Lymyssä ja juttelimme yhden nuorisotyöntekijän, Jessican, kanssa. Puhuimme Jessican kanssa niitä näitä ja kyselimme vähän kävijämääriä. Lymy on auki arkisin ma-to klo.14 eteenpäin alkuiltaan asti, ja arkisin kävijämäärä oli noin 60-80 nuorta. Perjantaisin Lymy on auki puoleen yöhön asti ja silloin siellä voidaan järjestellä erilaisia tapahtumia, esimerkiksi discoja, teema-iltoja, elokuva-iltoja tai peli-iltoja. Tällöin myös kävijämäärä on suurempi, noin 100-150 nuorta.
Oli ihailtavaa seurata, kuinka hyvä auktoriteetti ja kunnioitus Jessicalla oli nuoriin. Vaikka pojat pelleilivät, sai Jessica heidät kuitenkin pidettyä kurissa. Esimerkkinä voisi ottaa vaikka tilanteen, jossa pojat olivat vahingossa tiputtaneet verhot paikoiltaan, sai Jessica heidät myös laittamaan verhot takaisin. Tuntui kuin hän olisi tuntenut jokaisen nuoren. Ei voi muuta kuin arvostaa että on saanut tuollaisen kunnioituksen nuorten silmissä!

Muutama kuva kaupungintalolta..




21.2 Torstai
Torstai oli tiistain tavoin hyvin tavallinen toimistopäivä. Mitään erityistä tapahtumaa ei torstaille ollut suunnitteilla. Kävin siis läpi edellisiä päiviä ja kertailin tapahtumia. Kirjoittelin koulusta saaduille papereille ja työkirjanpitoon mitä olin viikon varrella tehnyt. Tallettelin ja otin ylös myös tarpeellisten ihmisten tietoja ja puhelin numeroita jatkoa varten, jos vaikka joskus tarvitsisin niitä. Myöhemmin päivällä muokkailin ja tallensin kahdelle eri laitteelle kuvia tätä blogia varten. Hetken kuvien siirrossa ja säätelyssä meni, sillä en tosiaankaan ole mikään tekniikan ihmelapsi. Sain myös idean, missä voisin toteuttaa tämän työssäoppimisen tavoitteita, eli järjestää ja toteuttaa tapahtumaa. Päätin ottaa seuraavana päivänä ideani esille Anun kanssa, jos saisin suostumuksen suunnitelmaani.


22.2 Perjantai
Heti aamusta menin Anun juttusille edellispäivänä saamastani ideasta. Alavuden Ratsutilalla oltiin Alavuden Ratsastajat Ryn:n toimesta järjestämässä 3.3 talvitapahtumaa, johon oltiin suunniteltu kaikenlaista ohjelmaa. Keksin siis kysyä, josko Anulle sopisi että menisin mukaan talutusratsastukseen auttamaan, sillä sehän olisi tavallaan tapahtuman järjestämistä ja toteutusta. Anulle tämä sopi vallan mainiosti. 
Innoissani laitoin sitten viestiä Alavuden Ratsastajat Ry:n puheenjohtajalle, ratsastuksen opettajalleni, ystävälleni Hilleville viestiä että sopisiko jos tulisin mukaan. Selitin hänelle tilannetta ja kuinka hyvin se sopisi työssäoppimiseeni. Hiltsu vastasi että tottakai tällainen sopii, paremmin kuin hyvin. Hän oikeastaan heitti ilmoille ehdotuksen, että haluaisinko ottaa vastuulleni koko talutusratsastuksen järjestämisen. Ja tottakai minä otin, sillä miten muuten saada näin hyvää kokemusta tapahtumien järjestämisestä, kuin järjestämällä vain! Sovimme Hillevin kanssa, että infoan häntä aina kun saan yhden asian selvyyteen. Selvitettäviksi asioiksi tuli nyt siis talutusponien ja taluttajien etsiminen. Ei iso homma, mutta kuitenkin. Olin ihan innoissani kun sainkin yht äkkiä sen suuremmin suunnittelematta noinkin suuren vastuun.
Iltapäivästä olikin sitten enää yksi lyhyehkö palaveri tulevasta hiihtolomaleristä, jolle kinun oli puhe mennä mukaan ohjaamaan, sillä siinäkin toteutuisin tapahtumien järjestäminen ja vetäminen. Tapasin leirin vastaavan ohjaajan, 4H Sirpan hänen työpaikallaan. Hän oli erittäin mukava ja oli helppo alkaa suunnitella tulevaa leiriä. Sovimme missä tapaamme maanantai aamuna ja miten kannattaa leirille varautua. Leirillä oli aiheena ympäristö ja kierrättäminen, jotka ovat ajankohtaisia aiheita. Sain suunnitella ulkoleikkejä, ja sään varalta myös sisäleikkejä. Mitään sen erikoisempaa emme jutustellee tai tehneet. Lyhyt kertaus ennen leiriä.
Ja näin perjantaikin alkoi olla paketissa.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti